Agnieszka Rajs-Glazar

3 rzeczy, które musisz zrobić INACZEJ, aby dziecko zaczęło ZRÓŻNICOWANIE jeść!

Terapia karmienia dziecka w spektrum autyzmu z wybiórczością pokarmową to maraton, a nie sprint!

Każdy, kto ma doświadczenie w pracy z dziećmi o specyficznych potrzebach, wie, że proces ten wymaga czasu, cierpliwości i systematyczności.

Kluczowe jest, aby być dobrze przygotowanym – podobnie jak w maratonie, gdzie odpowiednie działania są kluczem do sukcesu.

Tak i w terapii karmienia – konieczne jest nastawienie psychiczne i emocjonalne rodziców oraz stworzenie odpowiednich warunków.

Zanim dziecko zacznie próbować nowych smaków i rozszerzy swoją dietę, dorosły musi wykonać odpowiednie kroki. Tylko wtedy ten proces przebiega spokojnie i skutecznie.

3 działania, które powinnaś zainicjować!

1. Systematyczne ćwiczenia przygotowujące do kosztowania nowości

Dzieci w spektrum autyzmu z wybiórczością pokarmową często mają trudności z akceptowaniem nowych smaków i konsystencji.

Wprowadzenie nowych produktów do diety musi odbywać się stopniowo, z pełnym poszanowaniem tempa dziecka.

Kluczowym elementem terapii karmienia jest regularne i systematyczne ćwiczenie. Codzienne, małe kroki, które pomagają dziecku przyzwyczaić się do nowości.

Zacznij od oswajania z nowymi produktami, bez konieczności ich jedzenia. Najpierw dziecko może patrzeć na nowe jedzenie, później je dotknąć, powąchać, a dopiero na końcu spróbować.

Ważne jest, aby te ćwiczenia były krótkie, ale powtarzalne. To pomoże dziecku zbudować zaufanie do nowości. Systematyczność jest tu kluczowa, ponieważ dzieci z autyzmem często polegają na rutynie i przewidywalności. Dzięki temu proces oswajania staje się dla nich bardziej akceptowalny i mniej stresujący.

Warto również stosować zabawy sensoryczne, które pomogą dziecku poznawać różnorodne konsystencje i smaki w bardziej atrakcyjny sposób.

2. Odpuszczenie presji podczas posiłków i spokojne posiłki

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez rodziców dzieci z wybiórczością pokarmową jest wywieranie presji, aby dziecko jadło nowe potrawy. Lub jadło w określony sposób. Dla dziecka w spektrum autyzmu posiłek często jest momentem stresującym, a presja tylko potęguje ten dyskomfort.

Presja podczas posiłku to czynnik, który najbardziej determinuje opór dziecka przed nowościami!

Terapia karmienia opiera się na zasadzie, że dziecko samo decyduje, kiedy i ile zje. To odpuszczenie presji daje dziecku przestrzeń.  Przestrzeń na oswajanie się z jedzeniem w swoim tempie, bez dodatkowego napięcia.

Warto wprowadzać zasady spokojnych posiłków – wyciszenie otoczenia, brak negatywnych komentarzy i nacisku na to, by „zjadło wszystko z talerza”. Dziecko musi czuć, że jedzenie to naturalny proces, a nie stresujący obowiązek.

Stworzenie pozytywnej atmosfery wokół jedzenia ma ogromne znaczenie – jeśli posiłek jest kojarzony z przyjemnością, a nie przymusem, dziecko będzie bardziej otwarte na eksperymentowanie.

3. Sprzyjające środowisko dla rozwoju prawidłowych nawyków żywieniowych

Aby dziecko mogło rozwijać prawidłowe nawyki żywieniowe, niezbędne jest stworzenie sprzyjającego środowiska.

Dzieci w spektrum autyzmu reagują na otoczenie bardziej wrażliwie niż ich neurotypowi rówieśnicy.  Warto więc zadbać, aby miejsce, w którym spożywają posiłki, było oczywiste i przewidywalne.

Jedzenie przy stole w stałych godzinach, w spokojnym otoczeniu, bez nadmiernej ilości bodźców, sprzyja budowaniu zdrowych nawyków. Można również wprowadzać wizualne harmonogramy posiłków, aby dziecko mogło przewidzieć, co się wydarzy i jakie jedzenie pojawi się na talerzu.

Sprzyjające środowisko to także dostęp do różnorodnych produktów. Ważne, aby jedzenie było wyeksponowane, ale bez zmuszania dziecka do jedzenia.

Warto, aby rodzice i rodzeństwo dawali przykład, jedząc różnorodne produkty, co w naturalny sposób może skłonić dziecko do naśladowania.

Wspólne „biesiadowanie” przy stole to ekspozycja wizualna, ale też modelowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.

Pamiętajmy, że dla dzieci w spektrum autyzmu stabilność i struktura mają ogromne znaczenie, dlatego stałe elementy otoczenia sprzyjają wprowadzaniu nowych nawyków żywieniowych.

Parę słów na koniec….

Terapia karmienia dzieci w spektrum autyzmu to proces, który TAK NAPRAWDĘ zaczyna się od dorosłych.

To oni muszą zmienić swoje podejście, zrozumieć potrzeby dziecka i zbudować odpowiednie fundamenty.

Dopiero wtedy dziecko, które dotychczas je wybiórczo, będzie miało szansę na stopniowe rozszerzanie swojej diety. Bez zmiany nawyków i postawy dorosłych, trudno oczekiwać, że dziecko samo zmieni swoje podejście do jedzenia.

Pamiętajmy, że kluczem do sukcesu jest cierpliwość i systematyczność.

A w tym maratonie każdy krok ma znaczenie!

Który krok jest dla Ciebie najtrudniejszy do zrobienia? Napisz w komentarzu!

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewijanie do góry