fbpx

Agnieszka Rajs-Glazar

GRUNT TO DOBRY PLAN

CZĘŚĆ PIERWSZA

SAMODZIELNA ZABAWA PRZEDSZKOLAKA

Masz dziecko z ASD i wydaje Ci się, że nie masz kontroli nad swoim życiem? Masz tyle spraw do załatwienia i nie wiesz jak wszystko ogarnąć, bo Twoje dziecko wymaga Twojej nieustannej uwagi?

Kiedy oddajesz czas dziecku – czujesz się dobrze, ale nie możesz robić tego 24 godz. na dobę, bo masz inne dzieci, obowiązki domowe, zawodowe, sprawy poza domem itp. Kiedy zostawiasz je samo – martwisz się, bo bawi się w kółko samochodzikami w jeden określony sposób, układa te same wzory z klocków lub biega po domu, podskakuje i kiwa przód – tył? Wiesz, że nie jest to dla Twojego dziecka rozwojowe.

Nie podoba Ci się to, ale nie wiesz jak nauczyć dziecko, aby bawiło się samodzielnie, a ta zabawa była dla dziecka kształcąca, a z czasem stawała się kreatywna i twórcza.

Ułatwię Ci życie i powiem co możesz zrobić.

Mam propozycję – zaplanuj sobie czas na naukę zabawy samodzielnej i wprowadź ten punkt na stałe do swojego planu dnia.

Zorganizuj przestrzeń – stałe miejsce do zabawy dla dziecka. Potrzebujesz niewielkiego regału na przybory do zabaw i aktywności, kilku pudełek na zabawki, stolika, krzesełka, małego dywanu. Może to być kącik w pokoju dziecka, kącik w salonie lub nawet w kuchni – przemyśl, co dla Ciebie będzie wygodne.

Przygotuj kilka zestawów zabawek – na początek wybierz takie, którymi dziecko już potrafi i lubi się bawić. Doskonale sprawdzają się w tej roli zabawki konstrukcyjne, sortery, układanki, proste puzzle, nawlekanki, przybijanki itp. Generalnie zabawki z jasno określanym końcem – dziecko ułoży puzzle i wie, że „robota” skończona. Może zabrać się za następną zabawę.

Przygotuj sobie przewodnik MÓJ PLAN, który będzie dla dziecka wskazówką dla kolejnych aktywności.

Do każdego pudełka włóż jeden zestaw zabawek, ustaw pudełka z zabawkami na regale.

W zestawie MÓJ PLAN masz przygotowane pary znaczków. Jeden znaczek z każdej pary przyklej do pudełka, drugi znaczek umieść na PLANIE  w dowolnej kolejności.

Przygotowania zakończone!

Zaproś dziecko do kącika. Pamiętaj, że teraz uczysz zabawy samodzielnej, a nie zabawy z Tobą, dlatego staraj się nie mówić do dziecka, nie komentować.

Powiedz mu POBAW SIĘ SAM i delikatnie fizycznie pokieruj dziecko do PLANU, pomóż mu oderwać pierwszy znaczek i umieścić obok takiego samego obrazka na pudełku, podpowiedz swoimi rękami zabranie odpowiedniego pudełka z regału i przeniesienie na stolik.

Dziecko otworzy pudełko i tam zobaczy ulubione puzzle. Ułoży. Kiedy skończy – podpowiedz manualnie, aby sprzątnęło puzzle do pudełka i odniosło je na regał. Znów delikatnie pokieruj dziecko do PLANU,  pomóż oderwać kolejny znaczek i odnaleźć odpowiednie pudełko z zabawkami. Rób tak samo z każdym pudełkiem, aż do końca znaczków na PLANIE.

Dziecko w przyszłości będzie robić to zupełnie samodzielnie, ale na razie musisz je tej samodzielności nauczyć.

Podpowiadaj swoimi rękami tylko tyle ile jest to konieczne i szybko wycofuj tę pomoc. Jeżeli dziecko nie potrzebuje już twojej pomocy przy manipulacji zabawkami oddalaj się fizycznie od niego i ostatecznie wyjdź z pokoju.

WAŻNE UWAGI !

  1. Zmieniaj aktywności w pudełkach co kilka dni, mogą wracać do ponownego użycia po pewnym czasie.
  2. Ucz nowych samodzielnych aktywności, które możesz potem włożyć dziecku do pudełka w planie zabawowym.
  3. Chwal dziecko za samodzielność. W trakcie zabawy oraz po jej zakończeniu.

DOBRE POMYSŁY !

  1. Na końcu PLANU umieść swoje zdjęcie i ucz dziecko, aby odnalazło Cię w domu i zakomunikowało, że już skończyło. Teraz możecie zrobić coś razem.
  2. Umieszczaj w pudełkach np. co 2, 3 pudełko ulubione smakołyki dziecka np. precelki – sporadyczne wzmocnienia skutecznie utrzymają uwagę i motywację dziecka na działaniu.

INSPIRACJE  I MODYFIKACJE !

  1. PLAN zabawowy możesz dowolnie skracać i wydłużać w zależności od tego, ile potrzebujesz czasu dla siebie i na inne sprawy.
  2. PLAN możesz robić kilka razy dziennie w krótkich sesjach lub raz dziennie dłuższy.
  3. Do pudełka możesz włożyć wszystko, co dziecko potrafi zrobić samodzielnie.

Pamiętaj, że początkowo uczysz, więc nie denerwuj się, że dziecko będzie potrzebowało jeszcze twojej pomocy. Stopniowo odsuwaj się, dawaj dziecku przestrzeń na samodzielność i tym samym zyskując przestrzeń dla siebie.

Rekomendowane artykuły​

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top